Szia, Vendég
Felhasználói név: Jelszó:
Itt mindenki szabadon nyithat topikot olyan információkkal amiket fontosnak tart megosztani a közzel.
A szerzőket arra kérjük, hogy vegyék komolyan a leírásokat. Márkaneveket természetesen lehet használni, de a leírás elsősorban hasznos információkat tartalmazzon és ne legyen kereskedelmi jellege.
Az olvasókhoz azzal a kéréssel fordulunk, hogy kritikusan - de toleranciával kezeljék a leírásokat. Ne hülyézzünk le senkit azért mert esetleg tévedett, vagy máshogy gondol bizonyos dolgokat - a szerzők jó szándékához nem férhet kétség és ezt tartsuk tiszteletben.

Téma: 13,5 BL OPEN versenyzés, elektronika Tuning

13,5 BL OPEN versenyzés, elektronika Tuning 2014 nov. 19 17:17 #6720

  • Szasza85
  • Szasza85 profilkép
  • Offline
  • Újonc fórumozó
  • Hozzászólások: 7
  • Karma: 0
Kit ajánlasz a magyar forgalmazók közül?

Köszönöm szépen!
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

13,5 BL OPEN versenyzés, elektronika Tuning 2014 nov. 19 09:03 #6715

  • SzanyiN
  • SzanyiN profilkép
  • Offline
  • Arany fokozatú fórumozó
  • Hozzászólások: 594
  • Köszönetek: 451
  • Karma: 14
Szia!

A 13,5-es motorhoz szükséges a Boost a megfelelő teljesítmény eléréséhez. A be linkelt leopard szabályzó nem tud-ja ezt a funkciót.

A másik kettő már jó lehet, de kezdőként jó ha van támogatás ezért nézegess magyar forgalmazóknál fel lelhető termékeket.
Szanyi Norbert RC Ring Balaton
Team Durango DEX408 HobbyWing/Leopard 1800Kv , DESC410 HobbyWing/Leopard 4650Kv
Team Durango DESC210 HobbyWing/Hobbywing 8,5 , DEX210 HobbyWing/HPI FLUX PRO 7,5

Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

13,5 BL OPEN versenyzés, elektronika Tuning 2014 nov. 18 22:00 #6714

  • Szasza85
  • Szasza85 profilkép
  • Offline
  • Újonc fórumozó
  • Hozzászólások: 7
  • Karma: 0
Szia!

Nagyon tetszett amit írtál de vannak részek amit nem értek de talán 1 hónap RC tapasztalattal ez nem is csoda.
Én most ott tartok hogy egy a KCSD-nek megfelelő motort szeretnék vásárolni a 1/10 4WD Buggymba. Ebben szeretném a segítségedet kérni.

Én ezeket a típusokat néztem ki:

www.rcmart.com/leopard-sk30004205-ledpar...html?cPath=1560_1301

www.rcmart.com/yeah-racing-hackmoto-135t...html?cPath=1100_1252

www.rcmart.com/combo-cb0756-yeah-racing-...html?cPath=1100_1252

Igazából az utolsó kettőben nem is értem mi a különbség. Mi a véleményed ezekről?
De ha te ajánlasz vmi kombót azt is szívesen veszem.

Köszönöm szépen!
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

13,5 BL OPEN versenyzés, elektronika Tuning 2014 febr. 28 20:47 #4506

  • SzanyiN
  • SzanyiN profilkép
  • Offline
  • Arany fokozatú fórumozó
  • Hozzászólások: 594
  • Köszönetek: 451
  • Karma: 14
Üdv!

Volt szerencsém kipróbálni magam és 2WD Buggy-mat versenykörülmények közt 13,5-es motorral. Eddigi 1,5 téli szezon szőnyegezés alatt 7,5-es motorral hajtottam.
Azt kell mondjam 13,5-es motorral, még nagyobb móka az autózás 2WD Buggy-val szőnyegen.
Van sok kis okosság a motor-szabályzó beállításában, amit szeretnék megosztani veletek.

A szabályok a motort kötik meg a szabályzót nem. És hát van mit matatni az ESC programjában.

Pár alap tétel.
-Fordulat
-Sebesség
-Nyomaték
-Teljesítmény
-Hatásfok
-Áttétel csökkentés= nagyobb kerék fordulat (nagyobb sebesség/kisebb gyorsulás)
-Áttétel növelésés= kisebb kerék fordulat (kisebb sebesség/nagyobb gyorsulás)

Az autónak technikás pályán
-jól kell gyorsulnia
-Finoman kezelhető kiszámítható gáz reakció
-20-30m egyenes esetén legyen nagy végsebesség is.

A 13,5-es motor kvázi kis teljesítményű alapban, ezért 120%-ban ki akarjuk használni amit tud. Ekkor viszont elfogatható mértékben de melegedni fog. A hőfok maradjon 80fok. 1/10 buggy esetében a ventilátor felszerelése felejtős, tehát marad a motor palást hő leadó képessége. Fontos, hogy 20 fokra hűtött motorral, 5-8 perces futam végén kell 80 fokot mérni. Meleg motorral indulva a hőfok nem mérvadó. Ezért minden állítás előtt érdemes nagy ventivel lefújni a meleget a motorról.

Két részre bontható a motor beállítás: nyomaték/fék erő és max fordulat.

A nyomatékba és fék erőbe első sorban az áttétel megválasztása szól bele, a végsebességbe a motorból ki préselt max teljesítmény.
A kerék fordulatot (sebességet) számíthatjuk a motor KV-érték az akkumlátor feszültségéből és az áttételből. Ez 13,5-es motornál 8,4V-on 25,200-29,400fordulat/perc a motor tengelyen. Ahhoz, hogy a végsebesség meglegyen, kis áttétel kellene.
Viszont a gyorsulást nyomatékkal lehet elérni ami adott a motor tekercs belső ellenállásától fűggő áramerősségtől, és a forgórész mágnes átmérőjéből adódóan. (Nagyobb átmérőjű rotor nagyobb nyomaték de kisebb fordulat. Ezért csalóka a 13,5-es meghatározás, mivel nem határoz meg egzakt KV-értéket, csak nagyjából az elektromos teljesítményt)

Tehát az áttétellel addig érdekes amíg az autó gyorsulásával bűvészkedünk. Illetve még akkor is, ha zero módban kell versenyezünk. Ekkor a sebességet csak az áttétel megválasztásával tudjuk megválasztani a nyomaték és fékerő kárára. Ekkor az a szabály, hogy a leghosszabb egyenes 2/3-ig gyorsuljon az autó és ott érje el a végsebességét.

Fontos még hogy a szabályzó tuningolás nélkül, zéró módban tudja a motor azt a hatásfokot amit megadnak. Fontos fizikai törvény hogy a teljesítmény hatás fokkal arányos része megy a tengelyre a többi hő vesztesség. Ezért nem mindegy, hogy a motorunk milyen hatás fokkal dolgozik, mert ez be korlátozza a max kivehető teljesítményt a 80 fokos melegedés mellett.
Ez akkor fontos, ha melegszik a motorunk, de mégsem megy elég gyorsan. Ekkor is az áttétel csökkentése és a szabályzó "zérósítása" megoldás, persze a dinamika elvesztése árán.

Először is egyszerűen megfogalmazva a Brusshless motor működése.

A motor 3fázist kap, és egy hal elemes szögadó adja vissza a forgórész szöghelyzetét.
A 3 fázis 120fokkal eltol négyszögjelet kap.
A szög jeladó a forgó tengelyen lévő ebben a kategóriában egy + és egy - pólussal rendelkező mágnes helyzetét adja meg. (Lehet hogy két pár mágnes van benne ebben nem vagyok biztos.)

A hal szenzor megadja, hogy éppen hány foknál van a forgórész + és - pólusa. Aztán a kapcsolás elkezdi kapcsolgatni úgy a tekercsekre a + és - feszt, hogy a kör alakú mágnes forgo rész pólusának felénél vonzó felénél taszító hatás legyen ez határozza meg a forgás irányt. Az ellentétes pólus vonzzák egymást az azonos taszít.

És akkor a varázslat a szabályzóban: A hal szenzor szög adóhoz képest relatív eltolja a szöghelyzetet időzítéssel. Ez a nagy szó a TIMING. Amikor TIMING-ot állítunk a tekercsekben való pólus váltásokkal elébe megyünk a forgórésznek, és gyakorlatilag "húzzuk a forgó rész előtte a mézes madzagot" amit nagyon elszeretne kapni de nem tud, és ebből adódóan erőlködik is. (na ez egyszerű megfogalmazása lett az elméletnek.)

Nézzük akkor azt a felállást, hogy van egy 13,5-es szenzoros motorunk és egy okos szabályzónk.

Mit jelent az okos szabályzó nekem:

Az alap paramétereken felül a következőket lehet állítani:
-Punch
-Boost
-Turbo
-2 Stage
-Current limit

A punch: egyszerűen annyit csinál, hogy ha húzol egy max gázt ő akkor is meghatározza a motor felpörgését és ezzel a gyorsulást. Ez nem módosít Timing-ot csak azt határozza meg, hogy a tekercsekben körbe forgó mágneses tér milyen fordulat/másodperccel gyorsuljon.
Mivel a timing-hoz nem nyúl ezért a motornak megmarad az eredeti hatásfoka és csak annyira fog melegedni, amekkora a motor teljesítmény felvétele a dinamikából (gyorsulásból) adódóan. Ennek állításával a gáz reakció "direktségét" tudjuk befolyásolni. A punch jelentősen befolyásolja az autó levegőben való irányíthatóságát, és a maximális teljesítmény felvételt. A vég sebességet egyáltalán nem befolyásolja.

A bűvös Boost és a Turbo: Ezek a beállítások semmi mást nem tesznek, mint a Timing-ot változtatják dinamikusan rámpa szerint. A rámpa szó azt jelenti, hogy valamilyen változó értékhez kötve ami lehet az idő vagy a fordulat, lépcsőzetesen növeli a Timing szög értékét a beállott szög értékkel.
A Boost egy beállított alsó fordulattól folyamatosan növeli a Timing-ot ezzel egyre nagyobb teljesítmény kihozva a motorból, ahogy nő a fordulat. Ez egy jól kontrolálható plusz energia.
A Turbo a max gáz állásnál kapcsol be és hozzá adja a beállított timing szög értéket. Ez hirtelen jön meg minimálisan ennek is lehet rámpát adni. Fontos, hogy max gázállásnál kapcsol. Ez azt jelenti, hogy amikor a szabályzó led-jei max gázt jeleznek az az a betanításkori táv max gázállást. Ha a gáz EPA-t leveszem -5%-al, akkor nem fog be kapcsolni. Ezzel könnyen lehet ki-be kapcsolni távról. Van a Turbo-nak olyan változata is, ami adott fordulattól kapcsol be, ennek viszont a működése már hasonló a Boost-hoz, ezt csak a beállításoktól függ.

(Ez a két szó a Speed Passion-nál állítólag fordított értelemben értendő. Nem tudom.)

Hobbywing Xerun-nál Boost beállításai:
Boost start RPM: Az a fordulat amitől kezdve elkezdi növelni a Timing-ot.
Boost timing ACC: Itt adjuk meg hogy mekkora fordulatszám növekedésnél növelje 1 fokkal a timing-ot. (Nincs köze a szögsebességhez!)
Boost Timing: Ez az a maximális szög érték amit a rámpa végén elér a Boost

Egy kis matek:
Boost start= 3000 RPM
Boost timing ACC= 300rpm/1deg
Boost timing= 50deg
Tehát: 3000RPM-es fordulattól 300*50 18.000RPM-ig növeli a timing-ot 50fok-ra 18.000RPM-nél nagyobb fordulatnál már marad az 50fok. Ez egy jó közép tartományos nyomaték többlet, és kellemesen kezelhető gyorsulást ad.

Hobbywing Xerun-nál Turbo beállításai:
Turbo open delay: időzíthető a max gáz után hogy mennyivel szólaljon meg a turbo. Ezzel ki lehet szűrni, a rövid idejű max gáz adás, amikor nincs szükségünk turbora. Ha ez az érték kicsi akkor a rövid szakaszokon is turbo-zik. Ami csak arra jó, hogy fűtse a motort. A turbót a hosszú egyenesre kell tartogatni, másra nem jó!
Turbo open Time (vagy Slope): Itt adjuk meg hogy mekkora hány fokkal növelje a timing-ot 0,1 másodpercenként. (Nincs köze a szögsebességhez!)
Turbo Timing: Ez az a maximális szög érték amit a rámpa végén elér a Turbo

Egy kis matek:
Turbo open delay= 0.3sec
Turbo open Time (vagy Slope)= 12deg/0.1sec
Turbo Timing:= 24deg
Tehát: max gáz elérése után (nincs köze a motor maximális fordulatához!) 0.3-sec-et vár és 0.2 sec alatt rá ad 2x12deg timing-ot. Max gáznál az előző boost-ot követően 0.5sec mulva 50+24 fokkal növekszik a timing. (Ez már nagyon melegíti a motort, viszont ennél a sebességnél, már nem kell nagyot gyorsulni, mert azt a boost elintézte)

Kis pályán ne használj turbo-t csak boost-ot. A boost és turbo össz timing szöge ne legyen 50-60 fok fölött, mert ekkor már nagyon romlik a hatásfok, és meg süti a motort.

2 stage: Minden fenti beállítást a teljes fordulat szám tartomány alsó és felső szakaszán külön lehet beállítani. Az alsó és felső szakasz arányát be lehet állítani százalékosan. Ezzel például megtudom csinálni, hogy a punch az első 1/3-ban lágy legyen, és ne törjön ki a kanyarból az autó. De a felső 2/3-ban jöhet az erő és a max punch. Ez segíthet kinti kis tapadású pályán.

Current limit. A motor áramot fázisonként vissza veszi. Ez a dinamikát befolyásolja, de a végsebességet csak a lég ellenállástól függő max. nyomatékba korlátozza. Ezzel jó lehet spórolni az akkumulátor kapacitásán, ha az nagyon kivan facsarva pl. 10 perces futam alatt.

Jó állítgatást!
Szanyi Norbert RC Ring Balaton
Team Durango DEX408 HobbyWing/Leopard 1800Kv , DESC410 HobbyWing/Leopard 4650Kv
Team Durango DESC210 HobbyWing/Hobbywing 8,5 , DEX210 HobbyWing/HPI FLUX PRO 7,5

Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.
Az alábbi felhasználók mondtak köszönetet: szegab, Nyenyere, Samu, Szasza85