2014. március 03., hétfő 19:57

Az új debreceni RC Off-road pálya születése 2011-ben

Írta: 
Értékelés:
(1 szavazat)

2010 esős nyár volt, legalább is a debreceni első Off-road pálya környékén. Bár a pálya maga színvonalas versenyek rendezésére volt alkalmas, épített, és föld ugratókkal, rázóval, térköves kanyarokkal, valamint sirató fal jellemezte a pályát, melynek anyaga fekete föld, és anyag keverékéből készült nyomvonal volt. A nyomvonal mellett egy kiváló minőségű emelvény került kialakításra a versenyzők számára. Ez a pálya 5 éven keresztül adott helyszínt házi, maratoni, valamint magyar bajnoki futamoknak.

                     ros palyak deb 1

Azonban hiába volt a versenyzők számára kedves ez a hely, a természet szava közbeszólt.

A pálya sajnos egy mélyedésben lett kialakítva, így ha esett egy nagyobb eső, több cm magasan állt a víz a pályán, illetve ha ezt le tudtuk csapolni, még akkor is ott volt a kérdés, hogyan közelítsük meg, mivel a bevezető út gyakorlatilag járhatatlanná vált hosszú időre.

Mert ha ugye így kell megközelíteni, akkor az nem a legkedvezőbb számunkra. Meg a modellautók számára sem az igazi, ha ezt találjuk a verseny reggelén.

              

Bár rengeteg munkánk volt benne, még is megfogalmazódott bennünk az a gondolat, hogy új helyszínt kell találnunk, ha azt akarjuk, hogy gyakorlásra, valamint versenyeinkre megbízhatóan tudjuk igénybe venni a területünket.

A gondolatot tett követte, a régi helyszíntől alig néhány km-re, de immáron a városban találtuk meg az új helyet aszfalt út mellett, a debreceni salakmotor pálya területén.

2010 novemberében állapodtunk meg a terület üzemeltetőjével a pálya építéséről, majd azt 2011 március elején vettük birtokunkba.

Hááát arról lenne mit mesélni, amit találtunk a mostani nyomvonal helyén. Sok-sok teherautónyi törmelék, vas, beton, szemét, és ki tudja még mi lapult, hisz a salakmotor pálya építésénél, és üzemeltetésénél keletkezett összes felesleges anyagot itt gyűjtötték össze.

A kaotikus állapot megszüntetésében rendkívüli szerepet vállat a terület üzemeltetője, hisz némi társadalmi munkáért cserébe vállalta, hogy rendbe teszi a területet, és elhordja az ott összegyűlt sok-sok teherautónyi törmeléket, szemetet.

            

A terület megtisztítása után vált láthatóvá az a több száz km3 salak kupac, amit valamikor több évtizeddel ezelőtt a salakmotor pályáról raktároztak itt el, a pálya anyagának cseréjekor.

Nem is gondolkoztunk többet néhány másodpercnél, ez lesz a pálya nyomvonalának anyaga. Ha a motoroknak jó, akkor biztosan nekünk is jó, alapon.

Többek okos telefonjával kiokosítottuk magunkat, bizony, ha ásót, kapát gereblyét ragadunk kezünkbe, még évek múlva sem lesz itt verseny, mert ezt a mennyiségű munkát fizikailag képtelenség elvégezni. Így hát a munkaeszköz helyet a zsebünkben kezdtünk pénzért kotorászni, s munkagépeket rendeltünk a tereprendezéshez. Ez kiváló ötletnek bizonyult, mert így pár nap alatt elkészült az a sík terep a salakból, amit néhány nappal azelőtt talán még a legmerészebb gondolatainkban sem tudtunk oda képzelni az adott területre.

                  

Nagy előre lépés volt ez, de azért még volt mit csinálni. Kezdtük azzal, ha már lúd legyen kövér. megálmodtuk, majd elkészítettünk egy automata öntöző rendszert a pályához.

Persze ez előtt kijelöltük a nyomvonalat. A terület adottsága, méretei behatárolták a pálya nyomvonalát, így a nagy területeken elhelyezkedő, és sok füves résszel a nyomvonalak közötti pályákkal ellentétben itt a nyomvonal egymás mellett fut egy elválasztóval, hogy minél hasznosabban tudjuk kihasználni a területet.

                    

A pálya hossza 260 m re sikeredett, egy hosszabb egyenessel, és 19 ugratóval, valamint egy térköves kanyarral. A pálya inkább technikás, mint gyors. Legnehezebb része talán a bokszutca előtt található 4-es ugrató, amit 2 repüléssel kellene bevenni, de ennek fontos része, az első hibátlan megugrása, mivel ennek sikertelensége esetén szinte lehetetlen a második 2 ugratót egyben megugrani. Bőven kellett hát gyakorolnunk az elején.

Másik ilyen sarkalatos pontja a pályának, szintén egy 4-es ugratóhoz kapcsolódik, de az előzővel ellentétben itt nem a nagyság, és gyorsaság számit, hanem a technika, hiszen az ugratók méretei alig 25-30 cm-esek, de az elsőt elrontva kellemetlen meglepetés érheti a versenyzőt, mert vagy bele fúródik a 2-3-4. ugrató valamelyikébe, avagy jócskán túlugordja azokat, és kicsúszik az ugratót követő térköves kanyarban. A pálya többi része, „már csupán” fék és gáz kombinációjának megfelelő arányú adagolásán múlik.

A bokszutcát a régi pályáról szállítottuk át, (köszönet érte Nagy Sanyinak,), míg az emelvényt Gabnai Tibi jóvoltából egy 12-m es konténerre l oldottuk meg. Így valóra vált az az álmunk is, hogy nem kell mindig minden alkalommal cipekednünk, hisz egy ekkora konténerbe sok-sok hely akad mindenki számára.

Energia ellátás szempontjából is rázós kérdés volt a helyzet, mert úgy 150 m-re volt a csatlakozási pontunk, így villamos áram meglétét is önerőből kellett megoldanunk.

Mázlinkra van egy profi villamossági szakember a csapatban –direkt ezért vettük be-, meg egy kiváló segítője, akik ezt remekül megoldották.

Több hónapos munkánk eredményét Debütáló versenyünket mikorra máskorra, mint augusztus 20-ra tettük. Az új pálya avatását egy ingyenes versennyel ünnepeltük meg melyre az ország minden tájáról érkeztek versenyzők. Az új pálya sikeresen mutatkozott be, szerencsére mindenki tetszését elnyerte.

A verseny végeztével a díjátadót kb. 6-7 000 ember előtt tartottuk meg a salakmotor verseny szünetében. A díjakat Kósa Lajos Debrecen polgármestere adta át sikeresen szereplő sportolóknak.

            

          

A teljes képsorozatot az építésről itt találjátok:

http://rchub.hu/hu-HU/component/phocagallery/category/62-off-road-palyaepites-debrecenben

A díjátadóról pedig Szimi jóvoltából itt a Facebook-on:

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.145548022198390.38985.118041031615756&l=3999fe26ac

 

írta: Kiss Ferenc, 2014.03.03.

A pálya pontos helye

Megjelent: 1672 alkalommal Utoljára frissítve: 2015. április 17., péntek 22:18
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned