RC OFFROAD SERIES

SZABÁLYZAT

2 0 1 7

1   Általános szabályok

1.1   Versenykiírás

  • A 2017-es RC OFFROAD SERIES (ROS) autómodell bajnokság, RC Off-Road pályák üzemeltetőinek - Pápa (PAME-RC), Dirtracing.Sk (Kvetoslavov, Szlovákia), WMW-Fehring (Ausztria)- összefogásán alapuló versenysorozat.
  • A sorozat 5+1 fordulóból áll az alábbi helyszíneken és időpontokban:
1. forduló  2017.04.16. vasárnap
 Homokbödöge  Magyarország
2. forduló 
 2017.05.06. szombat  Kvetoslavov
 Szlovákia

3. forduló

 2017.06.25. vasárnap  Homokbödöge  Magyarország
4. forduló  2017.07.23. vasárnap 
 Fehring
 Ausztria
5. forduló  2017.08.27. vasárnap  Homokbödöge   Magyarország
5+1. forduló  2017.09.??. vasárnap  ??  ??

 

 

 

 

 

 

  • A versenyeken való indulásnak nem feltétele az MMSZ tagság megléte, de annak hiányában minden alkalommal egy Felelősségvállalási Nyilatkozatot kell kitöltenie az adott versenyen indulónak.
  • A nevezéseket, a versenynapot megelőző szerdai nap 24 óráig kell leadni, a www.rchub.hu oldalon.
    A nevezési díj a magyarországi versenyekre (versenyzőnként és kategóriánként): 6.000.-Ft első az kategória, minden további kategória 4.000.-Ft. 12 év alatti versenyzők junior kedvezményben részesülnek, a nevezési díjuk 4.000.-Ft / fő / kategória.

    A Fehringi, valamint a Kvetoslavovi versenyekre a pályák üzemeltetői saját nevezési rendszerükön keresztül is regisztrálják versenyzőiket. Magyar versenyzők ezekre a versenyekre is kizárólag az RC Hub.hu oldalon adhatják le nevezéseiket.
  • A Fehringi futamra a nevezési díj 25EUR kategóriánként, melyben a szombati szabadedzés is bele foglaltatik. A pénteki napon a pályát a pálya díjszabása alapján lehet igénybe venni szabadedzés céljából (10 EUR/fő).
  • A versenyen való indulás feltétele saját személyi jeladó használata, a versenyre a szervezők személyi jeladót köcsönbe adni csak és kizárólag a magyarországi versenyeken tudnak. Az esetleges igényeket, az internetes nevezés alkalmával jelezni kell a nevezési felület megjegyzés rovatában. Az elveszett, vagy tönkrement jeladóért a versenyző 20 000 Ft/db. összeget köteles fizetni a versenysorozat szervezőinek.

1.1.1   A bajnokság az alábbi kategóriákban kerül megrendezésre                            

1:8 Buggy

Pro

robbanós (nitro)

1:8 Buggy

Hobby

robbanós (nitro)

1:8 Buggy

Pro

elektromos

1:8 Buggy

Hobby

elektromos

1:8 Truggy

 

elektromos

1:10 SCT

 

elektromos

 

 

 

 

 

1.1.2   A kategóriákban való indulás megkötései

  • Buggy robbanós (nitro): a ROS 2016-os Nitro Buggy Pro kategória első három helyezettje nem versenyezhet a Nitro Buggy Hobby kategóriában, valamint egy versenyző egy adott versenynapon, csak az egyik robbanós kategóriában állhat rajthoz.
  • Buggy elektromos: a ROS 2016-os E-Buggy Pro kategória első három helyezettje nem versenyezhet az E-Buggy Hobby Elektromos kategóriában, valamint egy adott versenynapon egy versenyző csak az egyik E-Buggy elektromos kategóriában állhat rajthoz.

1.2   A bajnokság értékelése

  • A sorozat egy eldobó fordulóval kerül értékelésre, így a teljes sorozat esetén a versenyző 5 legjobb eredménye számít bele az összesítésbe. Amennyiben bármilyen okból kevesebb verseny kerül megrendezésre, abban az esetben is egy eldobott versennyel állapítjuk meg a végeredményt. Csupán egy verseny megtartása esetén, az alapján az egy verseny után hirdetjük ki a sorozat végeredményét.
  • A sorozat bajnoka az adott évben legtöbb pontot elérő versenyző. Pontegyenlőség esetén a több győzelmet elérő versenyző a bajnok. Amennyiben ez is megegyezik, akkor a második, harmadik, stb. helyezések döntenek., majd az időmérő első helyek számai Ha ezen a módon sem lehet különbséget tenni, akkor két bajnokot kell hirdetni. Ebben az esetben a második hely üresen marad. E szabály alapján kerülnek meghatározásra a további helyezések is.
  • A versenyzők a döntőben elért helyezéseikért az alábbi pontozásban részesülnek:

Helyezés

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

Pont

50

46

42

38

34

32

30

28

26

24

22

21

20

19

18

17

Helyezés

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

Pont

16

15

14

13

12

11

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

 

  • Fordulónként és kategóriánként +1 pontot kap minden egyes kategória időmérő első helyezett versenyzője (TQ) az adott napon elért döntős pontszámához. Pl. ha valaki megnyeri az időmérőt, de a döntők után az összesítésben 2. lesz, akkor az ő aznapi pontszáma: 46+1=47 pont.

1.3   A versenyek lebonyolítása

1.3.1   Futamok elosztása, értékelése

  • Buggy robbanós, és Buggy elektromos kategóriák külön futamban futnak, értékelésük teljesen külön történik. Amennyiben a Pro/Hobby kategóriák együttes helyszíni nevezői száma nem éri el a 10 főt, akkor a rendezők fenntartják a jogot, hogy a  Pro/Hobby kategória az adott versenynapon összevontan fusson. Ebben az esetben, és bármilyen más okból történő összevonás esetén -pl. időtábla-, a Hobby kategóriák értékelése és pontozása teljesen külön is megtörténik.
  • Truggy elektromos és SCT elektromos kategória külön-külön futamban fut, értékelése külön történik.

1.3.2   Időbeosztás, futamok száma

  • A versenyek egynaposak, vasárnapi lebonyolítással (kivéve Kvetoslavov - ott szombat!). A versenyt megelőző szombaton mért szabadedzésre kerül sor, legkésőbb 14.00-tól, melyről az adott verseny szervezője a versenyt
    megelőző csütörtök 24.00-óráig tájékoztatást ad.
  • A versenyek 09:00 órától kezdődően kerülnek megrendezésre
  • Kategóriánként minimum 2 időmérő futamra kerül sor.
  • Elektromos kategóriákban maximum 3 döntő futam kerül megrendezésre
  • Robbanós kategóriákban egy döntő futam kerül megrendezésre.

1.3.3   Futamok időtartama

 

Buggy Elektromos Pro/Hobby

Buggy Robbanós

Pro/Hobby

Truggy        Elektromos

SCT

időmérő / perc

10

5 + 3

8

8

döntő / perc

10

30 + 3

8

8

 

 

 

 

 1.3.4   A versenyzők száma a futamokban

  • Időmérő futamokban minden kategóriában, maximum 13 versenyző.
  • Minden elektromos és robbanós kategória döntő futamában maximum 13 versenyző.
    13 fő felett A-B döntő, a döntők létszáma csoportonként maximum 13 fő, 13 fő felett az „A” döntő létszáma 13 fő, amennyiben a B-re marad minimum 10 fő, alatta az az „A” döntő létszáma 10 fő.
  • Adott kategória indításának feltétele, minimum 4 versenyző. Ez alatt a nevezői létszám alatt, egy adott kategória indulásáról a rendezőség dönt. 4, vagy kevesebb versenyzői létszám esetén az eredmény az éves összesítésbe csak akkor számít bele, ha minimum 3 értékelhető eredmény született.

 

1.3.4.1   Időmérő futamok lebonyolítása
•    Robbanó motoros kategória időmérő futamaiban a versenyzők mechanikusai a rajtbíró jelzésére egyenként indítják az autókat a 3 perces bemelegítésre, a bokszutcában elfoglalt pozíciójukból.
A 3 perc letelte után nincs megállás a bemelegítés és az időmérő indulása között, az autók repülő rajttal kezdik meg saját időmérő futamukat. A versenybíró az időmérő megkezdését visszaszámolással jelzi.
•    Az elektromos kategóriák időmérő futamainál az autókat a hurok előtt kell elhelyezni, ahonnan a versenyzők a rajtbíró, vagy időmérő szoftver jelzésére név, vagy rajtszám elhangzása után kezdik meg az időmérő futamot. Elektromos kategóriákban bemelegítési lehetőség nincs.
•    Időmérő futamokon a versenyzők a bajnokság állása szerint kerülnek besorolásra, kivéve az első futamot, melyen a rajtsorrend az előző évi összesített eredmény, illetve új nevezők esetében a további sorrend névsor alapján kerül meghatározásra.
•    Az időmérő futamokra mindenki az indulási pozíciójának megfelelő rajtszámot kapja gépátvételkor, melyet jól látható helyen kell felragasztani az autóra.

 

1.3.5   Döntő futamok


1.3.5.1   Besorolása, értékelése
•    A versenyzők legjobb időmérő eredménye alapján kapjuk az időmérők végeredményét, mely alapján a döntők besorolása az 1.3.4 pont alapján történik. (A-B-. . . döntő)
•    Robbanós kategóriában a döntő végeredménye alapján hirdetik ki a verseny végeredményét.
•    Elektromos kategóriákban a verseny végső sorrendjéhez, a döntő futamok közül a versenyző két legjobb eredményét veszik figyelembe oly módon, hogy a helyezések összeadásra kerülnek. A kapott eredmény lesz a verseny végső sorrendje, a legkisebb ponttól a nagyobb pontszámok felé haladva. Pontegyenlőség esetén a legjobb futameredmény körszáma, azonos körszám esetén ideje számít.
•    A döntő futamokra mindenki az indulási pozíciójának megfelelő rajtszámot kapja besorolásakor, melyet jól látható helyen kell felragasztani az autóra.

 

1.3.5.2   Döntő futamok lebonyolítása


1.3.5.2.1   Robbanós kategória
•    Robbanós kategória esetében, az autókat a pálya szélén kijelölt rajtrácson kell el helyezni 45 fokos szögben a pálya nyomvonalára.
•    A versenyzők segítői az autókat a megfelelő rajtrácsnál a kezükben tartják.
•    A rajtprocedúrához a segítők kizárólag tankoló flaskát, és autóstandot vihetnek magukkal.
•    A pályán lévő autókon semmiféle szerelés nem végezhető, kivéve a tankolást, de az is csak a 10 mp-es jelzés elhangzásáig.
•    A 10 mp-es jelzés elhangzása után autónak a rajtprocedúrához csatlakoznia tilos, az elkésett autó a bokszutcából rajtolhat a pályán elrajtoló autók után.
•    A rajtbíró a 10 mp-es jelzést követően a kockás zászlót felemeli, majd 3-ig visszaszámol. Visszaszámolás közben, a zászlót leengedi.
•    Háromra a segítők a rajtrácsra helyezik az autókat, mely után az autók nem mozdulhatnak.

•    A hivatalos rajtjel az időmérő rendszer által adott hangjelzés, mellyel egy időben a rajtbíró felemeli zászlaját is.
•    Segítők a pálya nyomvonalára a 10 mp-es jelzés után nem léphetnek be.  
•    Versenyzőnként egy segítő léphet a pályára a rajtprocedúra lebonyolításához.
•    Robbanós kategóriában a döntő futamok megkezdése előtt 3 perces bemelegítési lehetőség van, az idő elteltét a versenybíró jelzi.

1.3.5.2.2   Elektromos kategória
•    Az elektromos kategóriák futamainak rajtfelállása a Forma1 rajtrács szerint történik, a pálya nyomvonalán kijelölt rajtfelállás szerint
•    Az elektromos kategóriák rajtja megegyezik a robbanós kategóriával, kivéve a segítők közreműködését, mivel az autókat a versenyzők maguk is elhelyezhetik a rajtrácson.
•    Nincs bemelegítési lehetőség

1.3.6   Halasztott rajt, időkérés
•    Technikai probléma esetén, minden robbanós kategória döntő versenyzője kérhet halasztást a rajt elvégzésére.
•    Időkérés legkésőbb a 30 másodperces felszólításig lehetséges.
•    Az időkérés időtartama 10 perc.
•    Időkérés minden döntő futamban egy alkalommal lehetséges.
•    A halasztást kért versenyzőnek, a rajtrács utolsó helyéről kell indulnia.
•    Csak a halasztást kért versenyző végezhet javítást az autóján, beleértve a kerekek cseréjét is.
•    Az időkérés ideje alatt pályazár van érvényben.
•    Elektromos futamokban időkérés vagy halasztott rajt nincs.

1.3.7   Futamok megszakítása
•    Futam megszakítása esetén a versenyzőknek, azonnal be kell állniuk a bokszutcába, a motorokat le kell állítaniuk, az autókat ki kell kapcsolniuk.

1.3.8   Időmérő futam megszakítása
•    Amennyiben a verseny folytatható, a teljes futam újraindításra kerül.

1.3.8.1   Döntő futam megszakítása
•    Amennyiben a futamnak több mint 50 %-a eltelt, a megszakításkor lévő eredményt veszik figyelembe.
•    Amennyiben kevesebb mint 50 % telt el, a bírók döntik el, hogy újra indítják e a futamot, vagy az aznapi eredmények alapján hirdetnek végső sorrendet. Ebben az esetben a megszakított futam eredménye nem kerül beszámításba.

1.3.9   Verseny megszakítása
•    Abban az esetben, ha a verseny bármilyen okból 60 percnél hosszabb időre megszakad, akkor a versenybíróság dönti el, hogy a versenyt befejezettnek tekintik, vagy az esős versenyek szabályai szerint hirdetnek eredményt.

1.3.10   Eljárás esős időmérő futamok esetén
•    Eső esetén a versenybíróság dönt a verseny esetleges megszakításáról.

1.3.11   Esős vagy megszakadt versenyek értékelése

•    Végeredményt abban a kategóriában lehet hirdetni, amelyben legalább egy teljes értékelhető időmérő kör befejezésre került.
•    A megszakításkori állapotot visszapörgetjük kategóriánként az utolsó teljes kör
(teljes kör időmérő vagy A és B befejezett futam),  lefutásáig.
•    Abban az esetben, ha még döntő futamra nem került sor, a kvalifikációs sorrend alapján kerül kihirdetésre a végeredmény.
•    Azoknak a versenyzőknek, akik legalább nem tettek meg folyamatosan kettő mért kört, az eredményük nem kerül értékelésre.

1.3.12   Segítők
•    A versenyek lebonyolítása segítőket kíván.
•    A rendező nem biztosít segítőket, minden versenyző maga gondoskodik a segítői feladat ellátásáról.
•    Segítő nem lehet 12 év alatti személy, még szülői hozzájárulással sem.
•    Amennyiben a versenyző nem maga látja el segítői feladatát, úgy abban az esetben a segítői feladat ellátásával megbízott személyről, illetve annak szakszerű oktatásáról saját maga gondoskodik.
•    A versenyzők a saját futamukat követő futamban kötelesek a segítői feladatokat ellátni.
•    A segítői feladatokat a kijelölt helyen kell ellátni.
•    Amennyiben a versenyző nem látja el segítői feladatát, úgy első esetben az aznapi addigi legjobb futam eredménye törlésre kerül, következő esetben pedig a versenyből kizárásra kerül.
•    A rendezők a versenyzők helyett sem több kategóriában való indulás esetén, sem mechanikusi feladatok ellátása esetén, helyettesítő segítőt kijelölni nem tudnak. Ezekben az esetekben a segítői feladatot ellátó helyettesítő személyről, a versenyzőnek saját magának kell gondoskodnia, akár versenyző társ, akár külső személy bevonásával.

1.3.13   Műszaki felülvizsgálat
•    A verseny megkezdése előtt, minden résztvevő autónak műszaki átvizsgáláson kell részt venni.
•    A műszaki ellenőrzést a versenybíróság kijelölt tagjai végzik, a versenyző vagy mechanikusa jelenlétében.
•    Az átvétel alkalmával megállapításra kerül, hogy az autó megfelel-e a kategória műszaki paramétereinek.

1.3.14   Óvás
•    A döntő/döntők befejeztével, a versenyzőnek lehetősége van óvásra, a befejezéstől számított 10 percen belül. Az óvás díja 10.000 Ft. Amennyiben az óvásnak helyt adnak, az óvást benyújtó személy az óvási díjat visszakapja. Amennyiben az óvás elutasításra kerül, az óvási díj fele a megóvott versenyzőt, míg a másik fele a rendezőt illeti meg.

1.3.15   Figyelmeztetés, büntetés
•    A versenybíró jogosult a verseny ideje alatt a sportszerűtlenül viselkedő, vagy a szabályokat be nem tartó versenyzőt figyelmeztetésben, büntetésben részesíteni, különösen figyelembe véve a hangoskodó, kiabáló versenyzői magatartást, valamint a rajtolásnál, és előzéseknél lévő kiugrásokat, kilökéseket, és tolatást.
A büntetés mértékét a versenybíró határozza meg, lehetőség szerint bokszutca áthajtás,
vagy 10 mp-es stop&go büntetés. Amennyiben a büntetés nem hajtható végre, úgy a versenyző eredményéből a futam végén 1 kör levonásra kerül.
•    A bírói utasításokat be nem tartó versenyzőt, a versenybírók végső esetben a versenyből is kizárhatják.
•    A versenybíróságnak három főből kell állnia, egy vezetőbíró, és kettő pályabíró.
•    Minden, a szabályzatban meg nem határozott vitás kérdésekben a versenybírók döntenek.

 

 

2   Versenykategóriák

•    A kategória futamain tetszőleges gyártmányú, 1/8-as méretarányú, 4wd Buggy és Truggy, valamint 1/10 méretarányú 2wd és 4wd SCT autók indulhatnak. 

2.1.1   Műszaki előírások

•    A versenyen résztvevő autónak meg kell felelnie az alábbi táblázatban előírt adatoknak, valamint a továbbiakban felsorolt követelményeknek. A műszaki előírásoknak nem megfelelő autóval a versenyen indulni nem lehet, illetve a szúrópróba szerűen elvégzett vizsgálat alkalmával nem megfelelő autót a futamból kizárják.

 

Buggy              

Truggy

SCT 2 WD

SCT 4 WD

Súly minimum gr.

3 200

4 000

2 098

2 505

Meghajtás

1 fokozat

1 fokozat

1 fokozat

1 fokozat

Üzemanyag rendszer/cm3

max. 125

---

---

---

 

 

 

 

 

2.1.2    Buggy Robbanós kategóriák (Nitro Buggy Pro/Hobby)
•    A kategóriában bármilyen 3.5 ccm alkoholos robbanómotoros 1:8-as méretarányú buggyval rajthoz lehet állni.

2.1.3    A kipufogó rendszerre vonatkozó előírások
•    Amennyiben az autó elveszti kipufogóját, a futamból 3 körön belül ki kell állnia a hiba kijavításáig, hibás kipufogóval a futamba visszaállni nem lehet.

2.2    Elektromos Buggy, Truggy kategóriák
•    A kategóriában, a 2, valamint a 2.1.1-nak megfelelő autók (kivéve üzemanyag rendszer) indulhatnak.
•    A Pro/Hobby kategóriának nincs külön technikai megkötése.
•    A elektromos autókban maximum 4 cellás LiPo/LiFe  akkumulátor használható.

2.3    1/10  Short Course Truck elektromos autók
•    A kategória futamain tetszőleges gyártmányú, 1/10-as méretarányú, 2wd ill. 4wd autók indulhatnak.

2.3.1     Műszaki előírások
•    Akkumulátorokból a következő típusok engedélyezettek: 1 db maximum 2S (vagy 2 db 1S brick vagy sadle), valamint 2S shorty, és dupla shorty lithium polymer , illetve 6 db sub-C cellából összeállított packok használata engedélyezett
•    Az autóknak első és hátsó lökhárítóval kell rendelkeznie. A lökhárítók anyaga nem tartalmazhat fémet.
•    A karosszéria teljes sárvédős teherautó karosszéria, felülről nézve mind a négy kereket le kell fednie, spoiler vagy szárny semmilyen formában nem használható.

 

 

3    Általános szabályok minden kategóriára

 

 

3.1    Kerékre vonatkozó szabályok
•    Más járműkategóriára készített kerekek még akkor sem használhatóak, ha az illeszkedik az autóra.
•    A gumi szerkezetét tilos módosítani.  
•    A mintázat átalakítása, vágása megengedett.
•    Tüskék elhelyezése a gumiban, legyen az bármilyen anyagból, nem megengedett vagy ilyen, gyárilag készített gumi használata tilos.
•    Tapadásnövelő szereket tilos használni.
•    Szilikon borítású, vagy szilikon alapanyagú gumik nem használhatók.

3.2    Karosszériára vonatkozó szabályok
•    Más járműtípusra készített karosszéria még akkor sem használható, ha az illeszkedik az autóhoz.
•    Karosszéria nélküli autóval a futamban részt venni nem lehet, ha a karosszéria leválik az autóról, azonnal a bokszutcába kell hajtani, és csak a hiba kijavítása után lehet folytatni a versenyt.
•    A szervókat, akkumlátort és vevőt, a karosszériának takarnia kell.
•    A karosszérián csak olyan kivágások lehetnek, melyek a tankoló nyíláshoz, kapcsolóhoz, és motor állító csavarhoz biztosítanak hozzáférést.   
•    Hűtés céljából az első szélvédő kivágható.
•    Az autón kiálló tárgyak, veszélyes ütközők nem lehetnek.
•    Bukócső csak akkor megengedett, ha az autó karosszériája teljes mértékben lefedi.   
•    Csak olyan ütköző használható, amely a kerekek szélességét nem haladja meg.

3.3    Egyebek
•    Olyan antennát, amely megakadályozza az autó felborulását, nem lehet használni.
•    Azokat az elemeket, melyek leválásával az autó súlya a minimális súlyhatár alá csökkenhet futam közben, oly módon kell rögzíteni, hogy ez ne történhessen meg.
•    Az elektromos berendezéseket, akkumlátorokat biztonságosan kell rögzíteni.
•    Távirányítani csak a féket, gázt, és kormányt lehet, még abban az esetben is, ha a rádiónk tudása több funkció ellátására képes.
•    Különböző érzékelőket, pl. sebesség, hőmérséklet, stb., kizárólag passzív adatgyűjtésre lehet használni.
•    ABS, kipörgésgátló, gyroszkóp, aktív felfüggesztés, illetve az autó irányítását elősegítő bármilyen elektronika használata tilos.
•    A versenyen balesetveszélyes autóval indulni nem lehet.
•    Időmérő, vagy döntő futam közbeni autócsere, a versenyből való kizárást vonja maga után.

 

 

4   1/8 -1/10 elektromos futamokra vonatkozó akkumlátor szabályok

 

4.1   Lithium/LiFe technológiájú akkumulátorok

•    Kizárólag kemény tokozású akkumlátort lehet használni. Nem gyári tokozás is megengedett, de amennyiben a versenybíróság ezt veszélyesnek ítéli, abban az esetben nem használható.
•    Töltéshez LiPo védő zsák használata ajánlott, de nem kötelező.
•    Az akkumlátoroknak kizárólag a méretei vannak korlátozva, az alábbiak szerint.

LiPo/LiFe polymer akkumulátorok maximálisan engedélyezett tokméretei (mm):                         

 

1 cella

2 cella

3 cella

4 cella

2S Shorty

 

Brick/

Stick

Saddle

Brick/

Stick

Saddle

Brick/

Stick

Saddle

Brick/

Stick

Saddle

Dupla Shorty

Hosszúság

93

93

139

139

165

 

165

 

95

Szélesség

47

46

47

47

52

 

52

 

92

Magasság

18.5

23

26

26

52

 

52

 

25

 

 

 

 

 

cellánként max. 4.2 volt feszültség engedélyezett

LiFe technológiájú akkumulátorok maximális töltési feszültsége cellánként max. 3.7 volt

Tilos az akkumulátorokat túltölteni.

 

4.1.1       NiMh akkumulátorok

  • NiMh pakkok esetében, a maximális cellaszám 6 db sub-C

 

Az évközbeni szabályváltoztatás jogát a szervezők indokolt esetben fenntartják.

 

A szabályzat hatályos 2017.03.10-től.